Volgorde van bewerkingen

Facebookvraag

OnderwerpVolgorde van bewerkingen
Tijd< 10′
GroepsgrootteOnbeperkt
GroeperingsvormKlassikaal
VoorbereidingswerkGeen
ICT-gebruikWel
BewegingGeen
BenodigdhedenProjectiescherm, afbeelding en potje

Opdracht voor de leerkracht

  • Onderstaande afbeelding klaarzetten op het projectiescherm.

Werkwijze

Stap 1
Vraag de leerlingen om de bewerking op te lossen. De leerlingen schrijven hun antwoord op een stukje papier.

Stap 2
De leerkracht gaat rond en haalt alle antwoorden op. De antwoorden zijn anoniem.

Stap 3
De antwoorden worden overlopen en geturfd.

Er komt verwarring op bij de leerlingen. Het lijkt zo’n simpele opgave. Het zijn getallen onder 10, super gemakkelijk! En toch merken ze bij hun klasgenoten heel wat verschillende antwoorden op …

Op de onderliggende grafiek zien de leerlingen ook de antwoorden van de mensen op Facebook staan. Ook daar zijn heel wat verschillende antwoorden. Ze zijn dus niet alleen!

Stap 4
De leerkracht geeft aan dat het antwoord 8 is.

Er zal heel wat verbazing ontstaan bij de leerlingen. Ze zijn geprikkeld en willen weten hoe ze het juiste antwoord kunnen verkrijgen. Het antwoord hierop is dat ze gebruik moeten maken van de volgorde van bewerkingen! Ook het feit dat de vraag van Facebook komt, wekt motivatie!

M.b.v. de afbeelding probeer je de leerlingen warm te maken voor het onderwerp “volgorde van bewerkingen”.

Eindtermen
ET6.1 De leerlingen voeren bewerkingen uit met natuurlijke, gehele en rationale getallen.
ET6.2 De leerlingen gebruiken de eigenschappen, teken- en rekenregels van de bewerkingen om bewerkingen met natuurlijke, gehele en rationale getallen uit te voeren.

Bron
Geïnspireerd door Kenneth Van Maele

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag