Aanzichten

Legokunstenaars

OnderwerpAanzichten van ruimtefiguren
Tijd± 10’ 
Groepsgrootte± 10 lln.
GroeperingsvormGroepjes
VoorbereidingswerkWeinig
ICT-gebruikGeen
BewegingWel
BenodigdhedenWerkblaadjes en legoblokken

Opdracht voor de leerkracht

  • Print voor elke leerling een werkblaadje (zie bijlage) uit.
  • Maak een constructie van legoblokjes en plaats die vooraan in de klas.

Werkwijze

Stap 1
Geef elke leerling een werkblaadje. Ze vormen een duo met de leerling waar ze naast zitten.

Stap 2
De leerlingen verspreiden zich rond het legokunstwerk en proberen op hun werkblaadje het voor-, boven-, linkerzij- en rechterzijaanzicht zo duidelijk mogelijk te tekenen.

Indien niet alle leerlingen bij het kunstwerk kunnen, kun je een 2de constructie wat verderop maken. De helft van de klas kan deze constructie dan voor zijn of haar rekening nemen.

Stap 3
Na het tekenen van alle aanzichten wisselen de leerling van blad met hun duopartner. De partner moet nu aanduiden wat hij of zij denkt dat het voor-, boven-, linkerzij- en rechterzijaanzicht is.

Stap 4
Niet iedereen zal alle aanzichten correct raden. De leerlingen zullen ondervinden dat het niet zo eenvoudig is om duidelijk aan te duiden welk aanzicht ze nu precies hebben getekend. De leraar vertelt dat er hieromtrent regels zijn vastgelegd, zodat er geen misverstanden mogelijk zijn. Op die manier kan de les rond aanzichten van ruimtefiguren ingeleid worden.

Eindterm
ET6.6 De leerlingen onderscheiden aan de hand van 2D- en 3D-voorstellingen meetkundige objecten in de ruimte.

Bijlage

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag