Op deze pagina zijn 2 instappen terug te vinden, namelijk “Spiegelschrift” en “Spiegelbeeldje“. Beiden bruikbaar om een les omtrent spiegelingen in te leiden.
Spiegelschrift
Onderwerp | Spiegeling |
Tijd | ± 10′ |
Groepsgrootte | Onbeperkt |
Groeperingsvorm | Groepjes |
Voorbereidingswerk | Weinig |
ICT-gebruik | Geen |
Beweging | Geen |
Benodigdheden | Brief in spiegelschrift en spiegeltjes (of gsm) |
Opdracht voor de leerkracht
- Enkele brieven (zie bijlage) afdrukken.
- Enkele spiegeltjes verzamelen.
Werkwijze
Stap 1
De leerkracht vertelt dat hij of zij onlangs een escape room spel heeft gespeeld. Daar heeft hij of zij een brief gekregen aan het begin van het spel, maar vond niet meteen hoe hij of zij dit moest lezen/ontcijferen.
Stap 2
De brieven worden verspreid over de klas. De leerlingen denken na hoe ze dit kunnen lezen. (Antwoord: m.b.v. een spiegel of gsm)
Indien de leerlingen zelf niet op het idee komen om een spiegel te gebruiken, kan de leerkracht een hint geven.
Stap 3
De leerlingen proberen m.b.v. spiegeltjes, die worden uitgedeeld, de brief te lezen.
Indien er niet voldoende spiegeltjes zijn, kan er ook gebruik gemaakt worden van een gsm.
Op de brief staat:
“Beste leerling
Als je dit kunt lezen, dan heb je de oplossing gevonden.
Proficiat!”
Eindterm
ET6.8 De leerlingen verklaren het beeld van een vlakke figuur als resultaat van een verschuiving, spiegeling of rotatie.
Bijlage
Als je een zelfverzonnen tekst wilt gebruiken:
Spiegelbeeldje
Onderwerp | Spiegeling |
Tijd | < 10′ |
Groepsgrootte | Onbeperkt |
Groeperingsvorm | Groepjes |
Voorbereidingswerk | Geen |
ICT-gebruik | Geen |
Beweging | Wel |
Benodigdheden | Niets |
Opdracht voor de leerkracht
Geen
Werkwijze
Stap 1
De klas vormt duo’s. De duo’s gaan tegenover elkaar staan.
Stap 2
De leerlingen verdelen de rollen.
- Leerling 1 = persoon
- Leerling 2 = spiegel
Stap 3
Leerling 2 speelt de spiegel van leerling 1 en probeert leerling 1 zo goed mogelijk te kopiëren. Hierna kan er gewisseld worden.
Let op met rechts en links!
Dit is een leuke inleiding om een les rond spiegelingen in te leiden. Bovendien neemt het niet veel tijd in beslag en de leerlingen kunnen hun benen eens strekken.
Eindterm
ET6.8 De leerlingen verklaren het beeld van een vlakke figuur als resultaat van een verschuiving, spiegeling of rotatie.