Basisbegrippen

Het grote M&M onderzoek

OnderwerpGemiddelde, mediaan, modus en variatiebreedte
Tijd> 10′
GroepsgrootteOnbeperkt
GroeperingsvormKlassikaal en in groepjes
VoorbereidingswerkWeinig
ICT-gebruikGeen
BewegingWel
BenodigdhedenEen zak M&M’s en (plastic) bekertjes

Opdracht voor de leerkracht

  • Teken onderstaand schema op het bord.
 RoodBruinGeelGroenBlauwOranje
Duo 1      
Duo 2      
Duo 3      
      
  • Verdeel de zak M&M’s willekeurig over de plastic bekertjes. Doe dit door in elke beker een aantal M&M’s te gieten.

Werkwijze

Stap 1
De klas wordt verdeeld in duo’s.

Stap 2
Elk duo sorteert hun M&M’s per kleur, zoals je kunt zien bij het middelste duo op onderstaande foto.

Stap 3
Elk duo telt de rode, groene, bruine, gele, blauwe en oranje M&M’s die in hun potje zitten. Ze wandelen naar het bord en vullen hun gegevens op de juiste plaats in het bordschema in.

Stap 4
Nadat de volledige tabel is aangevuld, vult de leerkracht het huidige schema verder aan met onderstaand schema.

Gemiddelde      
Mediaan      
Modus      
Variatiebreedte      

Stap 5
Met de volledige klas samen ga je na wat het gemiddeld aantal rode M&M’s in een potje is, indien de zak M&M’s willekeurig is uitgegoten over de potjes. Ook de mediaan, modus en variatiebreedte van de rode M&M’s ga je samen met de klas onderzoeken. Vervolgens wordt dit herhaald voor de andere 5 kleuren M&M’s.

Op die manier maken de leerlingen op een leuke en experimentele manier kennis met de basisbegrippen van de statistiek, namelijk het gemiddelde, de mediaan, de modus en de variatiebreedte.

Het bordschema kan er tot slot als volgt uitzien:

 RoodBruinGeelGroenBlauwOranje
Duo 1866577
Duo 2465845
Duo 3279196
Duo 48341025
Duo 5666678
Duo 6545858
Duo 7548576
Duo 8457846
Duo 9535498
       
Gemiddelde5,2*4,96,16,166,5
Mediaan5**56676
Modus5***65876 en 8
Variatiebreedte6****45973
* (8+4+2+8+6+5+5+4+5) : 9 = 5,2
** 2 4 4 5 5 5 8 8
*** 2-> 1x, 4 -> 2x; 5 -> 3x, 8 -> 2x
**** 8 – 2 = 6

Tot slot kunnen de M&M’s natuurlijk ook lekker opgegeten worden!

Eindterm
ET6.16 De leerlingen voeren een beschrijvend statistisch onderzoek uit met 20 à 25 zelf verzamelde, niet gegroepeerde gegevens van 1 grootheid.

Bron
Geïnspireerd door Kelly Schedin

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag