Het grote M&M onderzoek
Onderwerp | Gemiddelde, mediaan, modus en variatiebreedte |
Tijd | > 10′ |
Groepsgrootte | Onbeperkt |
Groeperingsvorm | Klassikaal en in groepjes |
Voorbereidingswerk | Weinig |
ICT-gebruik | Geen |
Beweging | Wel |
Benodigdheden | Een zak M&M’s en (plastic) bekertjes |
Opdracht voor de leerkracht
- Teken onderstaand schema op het bord.
Rood | Bruin | Geel | Groen | Blauw | Oranje | |
Duo 1 | ||||||
Duo 2 | ||||||
Duo 3 | ||||||
… |
- Verdeel de zak M&M’s willekeurig over de plastic bekertjes. Doe dit door in elke beker een aantal M&M’s te gieten.
Werkwijze
Stap 1
De klas wordt verdeeld in duo’s.
Stap 2
Elk duo sorteert hun M&M’s per kleur, zoals je kunt zien bij het middelste duo op onderstaande foto.
Stap 3
Elk duo telt de rode, groene, bruine, gele, blauwe en oranje M&M’s die in hun potje zitten. Ze wandelen naar het bord en vullen hun gegevens op de juiste plaats in het bordschema in.
Stap 4
Nadat de volledige tabel is aangevuld, vult de leerkracht het huidige schema verder aan met onderstaand schema.
Gemiddelde | ||||||
Mediaan | ||||||
Modus | ||||||
Variatiebreedte |
Stap 5
Met de volledige klas samen ga je na wat het gemiddeld aantal rode M&M’s in een potje is, indien de zak M&M’s willekeurig is uitgegoten over de potjes. Ook de mediaan, modus en variatiebreedte van de rode M&M’s ga je samen met de klas onderzoeken. Vervolgens wordt dit herhaald voor de andere 5 kleuren M&M’s.
Op die manier maken de leerlingen op een leuke en experimentele manier kennis met de basisbegrippen van de statistiek, namelijk het gemiddelde, de mediaan, de modus en de variatiebreedte.
Het bordschema kan er tot slot als volgt uitzien:
Rood | Bruin | Geel | Groen | Blauw | Oranje | |
Duo 1 | 8 | 6 | 6 | 5 | 7 | 7 |
Duo 2 | 4 | 6 | 5 | 8 | 4 | 5 |
Duo 3 | 2 | 7 | 9 | 1 | 9 | 6 |
Duo 4 | 8 | 3 | 4 | 10 | 2 | 5 |
Duo 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 8 |
Duo 6 | 5 | 4 | 5 | 8 | 5 | 8 |
Duo 7 | 5 | 4 | 8 | 5 | 7 | 6 |
Duo 8 | 4 | 5 | 7 | 8 | 4 | 6 |
Duo 9 | 5 | 3 | 5 | 4 | 9 | 8 |
Gemiddelde | 5,2* | 4,9 | 6,1 | 6,1 | 6 | 6,5 |
Mediaan | 5** | 5 | 6 | 6 | 7 | 6 |
Modus | 5*** | 6 | 5 | 8 | 7 | 6 en 8 |
Variatiebreedte | 6**** | 4 | 5 | 9 | 7 | 3 |
** 2 4 4 5 5 5 8 8
*** 2-> 1x, 4 -> 2x; 5 -> 3x, 8 -> 2x
**** 8 – 2 = 6
Tot slot kunnen de M&M’s natuurlijk ook lekker opgegeten worden!
Eindterm
ET6.16 De leerlingen voeren een beschrijvend statistisch onderzoek uit met 20 à 25 zelf verzamelde, niet gegroepeerde gegevens van 1 grootheid.
Bron
Geïnspireerd door Kelly Schedin