Tekenregels

Tekens VS polen

OnderwerpTekenregels bij vermenigvuldiging en deling
Tijd< 10′
GroepsgrootteOnbeperkt
GroeperingsvormKlassikaal
VoorbereidingswerkWeinig
ICT-gebruikGeen
BewegingGeen
Benodigdheden2 staafmagneten

Opdracht voor de leerkracht

  • 2 staafmagneten uit het fysicalokaal halen.

Werkwijze

Stap 1
Geef de magneten door aan enkele leerlingen uit de klas. Er valt op dat de 2 magneten soms naar elkaar worden aangetrokken en soms ook niet, bizar!

Stap 2
Leg uit dat de magneten bestaan uit 2 verschillende polen, namelijk een noord- en zuidpool.

  • 2 dezelfde polen: afstoting
  • 2 verschillende polen: aantrekking

Stap 3
Vertel dat we de noord- en zuidpool van de magneten kunnen vergelijken met de toestandstekens + en -.

  • 2 dezelfde tekens: afstoting

De magneten stoten elkaar af bij 2 dezelfde tekens. We krijgen 2 aparte staafmagneten, waarmee een plusteken kan gevormd worden.

  • 2 verschillende tekens: aantrekking

De magneten trekken elkaar aan bij 2 verschillende tekens. We krijgen 1 lange staafmagneet, ofwel een minteken.

Besluit
Tijdens het vermenigvuldigen en delen geldt de regel:

  • Bewerking 2 dezelfde toestandstekens: resultaat positief toestandsteken
  • Bewerking 2 verschillende toestandstekens: resultaat negatief toestandsteken

Eindterm
ET6.2 De leerlingen gebruiken de eigenschappen, teken- en rekenregels van de bewerkingen om bewerkingen met natuurlijke, gehele en rationale getallen uit te voeren.

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag