Tekens VS polen
Onderwerp | Tekenregels bij vermenigvuldiging en deling |
Tijd | < 10′ |
Groepsgrootte | Onbeperkt |
Groeperingsvorm | Klassikaal |
Voorbereidingswerk | Weinig |
ICT-gebruik | Geen |
Beweging | Geen |
Benodigdheden | 2 staafmagneten |
Opdracht voor de leerkracht
- 2 staafmagneten uit het fysicalokaal halen.
Werkwijze
Stap 1
Geef de magneten door aan enkele leerlingen uit de klas. Er valt op dat de 2 magneten soms naar elkaar worden aangetrokken en soms ook niet, bizar!
Stap 2
Leg uit dat de magneten bestaan uit 2 verschillende polen, namelijk een noord- en zuidpool.
- 2 dezelfde polen: afstoting
- 2 verschillende polen: aantrekking
Stap 3
Vertel dat we de noord- en zuidpool van de magneten kunnen vergelijken met de toestandstekens + en -.
- 2 dezelfde tekens: afstoting
De magneten stoten elkaar af bij 2 dezelfde tekens. We krijgen 2 aparte staafmagneten, waarmee een plusteken kan gevormd worden.
- 2 verschillende tekens: aantrekking
De magneten trekken elkaar aan bij 2 verschillende tekens. We krijgen 1 lange staafmagneet, ofwel een minteken.
Besluit
Tijdens het vermenigvuldigen en delen geldt de regel:
- Bewerking 2 dezelfde toestandstekens: resultaat positief toestandsteken
- Bewerking 2 verschillende toestandstekens: resultaat negatief toestandsteken
Eindterm
ET6.2 De leerlingen gebruiken de eigenschappen, teken- en rekenregels van de bewerkingen om bewerkingen met natuurlijke, gehele en rationale getallen uit te voeren.