Symmetrisch element

Ga terug naar start

OnderwerpSymmetrisch element
Tijd± 10′
GroepsgrootteOnbeperkt
GroeperingsvormGroepjes
VoorbereidingswerkWeinig
ICT-gebruikGeen
BewegingGeen
BenodigdhedenSpelborden en dobbelstenen

Opdracht voor de leerkracht

  • Per duo een spelbord (zie bijlage) afdrukken en een dobbelsteen voorzien.

Werkwijze

Stap 1
Verdeel de klas in duo’s en geef elk duo een spelbord en dobbelsteen.

Stap 2
Elke leerling kiest een pion. Dit kan een gum, oorring, potloodpunt, schoenveter enz. zijn. Ze zetten hun pion vervolgens op het “start” vakje.

Stap 3
Het is de bedoeling dat de leerlingen om het snelst het vakje “einde” bereiken. Dit is helaas niet zo eenvoudig want er liggen heel wat symmetrische elementen op de loer. Als de leerlingen op zo’n symmetrisch element eindigen, vliegen ze helemaal terug naar start.

Link met symmetrisch element
Bij de optelling is het symmetrisch element het tegengestelde. Het symmetrisch element zorgt er in dit geval dan voor dat we 0 uitkomen. Als de leerlingen tijdens het spelen op een symmetrisch element eindigen, moeten ze ook terugkeren naar 0 (= start).

Eindterm
ET6.2 De leerlingen gebruiken de eigenschappen, teken- en rekenregels van de bewerkingen om bewerkingen met natuurlijke, gehele en rationale getallen uit te voeren.

Bijlage

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag