Dominodiagram
Onderwerp | Diagrammen: staaf-, lijn- en cirkeldiagrammen |
Tijd | ± 10′ |
Groepsgrootte | Onbeperkt |
Groeperingsvorm | Groepjes |
Voorbereidingswerk | Weinig |
ICT-gebruik | Geen |
Beweging | Geen |
Benodigdheden | Uitgeknipte dominokaartjes |
Opdracht voor de leerkracht
- De dominokaartjes in bijlage voor elk duo afdrukken (en uitknippen).
Je kunt de kaartjes ook door de leerlingen zelf laten uitknippen. Voorzie in dit geval voldoende scharen.
Werkwijze
Stap 1
De klas wordt verdeeld in duo’s. Elk duo krijgt een setje dominokaarten.
Stap 2
Elk duo probeert hun domino te vervolledigen. Op de dominokaartjes staan heel wat verschillende diagrammen. De leerlingen moeten de diagrammen die dezelfde gegevens weergeven aan elkaar koppelen en de slinger vervolledigen.
Het eindresultaat moet er als volgt uitzien:
Deze afbeelding kun je eventueel projecteren als alle duo’s klaar zijn. Op die manier hoef je niet bij elk duo langs te gaan, maar kunnen de leerlingen zichzelf controleren.
Stap 3
Om de instap af te sluiten vertelt de leerkracht dat de leerlingen a.d.h.v. het dominospel gemerkt hebben dat er heel wat verschillende soorten diagrammen zijn. Er bestaan heel wat verschillende manieren om gegevens te visualiseren, maar de leerlingen zullen zich in het lesvervolg focussen op de staaf-, lijn- en cirkeldiagram.
Eindterm
ET6.16 De leerlingen voeren een beschrijvend statistisch onderzoek uit met 20 à 25 zelf verzamelde, niet gegroepeerde gegevens van 1 grootheid.
Bijlage