Het volume van een melkkarton
Onderwerp | Inhoudsmaten |
Tijd | < 10′ |
Groepsgrootte | ± 20 lln. |
Groeperingsvorm | Groepjes of Individueel |
Voorbereidingswerk | Weinig |
ICT-gebruik | Geen |
Beweging | Geen |
Benodigdheden | Melkkartonnen (1L), meetlatten en rekenmachines |
Opdracht voor de leerkracht
- Melkkartonnen van 1 liter verzamelen.
Ook andere balkvormige drankkartons van 1L zijn bruikbaar.
Werkwijze
Tijdens een les over de inhoudsmaten wordt er steeds aangehaald dat 1 dm³ hetzelfde is als 1 liter. Voor veel leerlingen is dit zeer abstract.
Stap 1
M.b.v. een melkkarton van 1 liter en een meetlat kunnen de leerlingen dit zelf gaan onderzoeken! (naargelang het aantal melkkartonnen kan dit individueel of in groepjes doorgaan)
Stap 2
De leerkracht geeft de formule van de inhoud van een balk aan de leerlingen, want een melkkarton is namelijk balkvormig.
(lengte x breedte x hoogte)
Stap 3
De leerlingen meten de lengte, breedte en hoogte van het melkkarton na en berekenen de inhoud m.b.v. de formule.
De leerlingen zullen ongeveer 1000 cm² uitkomen, wat gelijk is aan 1 dm³. Op de doos van het melkkarton staat 1 liter. De leerlingen kunnen dus besluiten dat 1 liter wel degelijk gelijk is aan 1 vierkante decimeter. Ze gaan dit niet snel vergeten, omdat ze dit zelf onderzocht hebben.
Eindterm
ET6.44 De leerlingen gebruiken in wiskundige, natuurwetenschappelijke, technologische en STEM-contexten gepaste grootheden en eenheden in een correcte weergave.