Inhoudsmaten

Het volume van een melkkarton

OnderwerpInhoudsmaten
Tijd< 10′
Groepsgrootte± 20 lln.
GroeperingsvormGroepjes of Individueel
VoorbereidingswerkWeinig
ICT-gebruikGeen
BewegingGeen
BenodigdhedenMelkkartonnen (1L), meetlatten en rekenmachines

Opdracht voor de leerkracht

  • Melkkartonnen van 1 liter verzamelen.

Ook andere balkvormige drankkartons van 1L zijn bruikbaar.

Werkwijze

Tijdens een les over de inhoudsmaten wordt er steeds aangehaald dat 1 dm³ hetzelfde is als 1 liter. Voor veel leerlingen is dit zeer abstract.

Stap 1
M.b.v. een melkkarton van 1 liter en een meetlat kunnen de leerlingen dit zelf gaan onderzoeken! (naargelang het aantal melkkartonnen kan dit individueel of in groepjes doorgaan)

Stap 2
De leerkracht geeft de formule van de inhoud van een balk aan de leerlingen, want een melkkarton is namelijk balkvormig.
(lengte x breedte x hoogte)

Stap 3
De leerlingen meten de lengte, breedte en hoogte van het melkkarton na en berekenen de inhoud m.b.v. de formule.

De leerlingen zullen ongeveer 1000 cm² uitkomen, wat gelijk is aan 1 dm³. Op de doos van het melkkarton staat 1 liter. De leerlingen kunnen dus besluiten dat 1 liter wel degelijk gelijk is aan 1 vierkante decimeter. Ze gaan dit niet snel vergeten, omdat ze dit zelf onderzocht hebben.

Eindterm
ET6.44 De leerlingen gebruiken in wiskundige, natuurwetenschappelijke, technologische en STEM-contexten gepaste grootheden en eenheden in een correcte weergave.

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag