Cirkels

Cirkelvormig spinnenweb

OnderwerpCirkels
Tijd± 10’
Groepsgrootte± 10 lln.
GroeperingsvormKlassikaal
VoorbereidingswerkGeen
ICT-gebruikGeen
BewegingWel
BenodigdhedenBol wol

Opdracht voor de leerkracht

  • Voorzie ruimte in de klas om een cirkel te vormen met de leerlingen.
  • Voorzie een bol wol.

Werkwijze

Stap 1
De leerlingen vormen samen met de leerkracht een cirkel.

Stap 2
De leerkracht vraagt welke vorm ze gemaakt hebben. (Antwoord: cirkel)
De leerkracht vertelt dat de les van vandaag over cirkels gaat.

Stap 3
De leerkracht heeft een bol wol in zijn of haar handen en gooit deze naar een leerling. De leerkracht blijft het uiteinde van de bol wol vasthouden.

Stap 4
De leerling die de bol wol gevangen heeft, zegt vervolgens een woord dat hij of zij associeert met het woord cirkel. Ook hij of zij houdt een stukje wol vast en gooit de bol naar een andere leerling. Opnieuw zegt de leerling die de bol wol gevangen heeft een woord dat hij of zij associeert met cirkels.

Mogelijke associaties: bord, trampoline, straal, passer, gebogen, smiley enz.
De gekste dingen zijn mogelijk, maar er mag niet twee maal hetzelfde gezegd worden!

Dit gaat door totdat iedereen aan de beurt is gekomen. Tot slot wordt er een mooi cirkelvormig spinnenweb gevormd, zoals op onderstaande foto. Indien er nog voldoende inspiratie en tijd is, kan dit nog een tweede maal gespeeld worden.

Er wordt gebrainstormd over het onderwerp cirkels op een alternatieve manier.

Eindterm
ET6.5 De leerlingen analyseren meetkundige relaties en eigenschappen van meetkundige objecten in het vlak.

Bron
Werkvormen – Activeerjeles.nl. (2017). Geraadpleegd op 1 december 2019, van https://activeerjeles.nl/werkvormen/?page=werkvormen

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag